Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Zelfevaluatie als motor voor schoolontwikkeling : succesfactoren en valkuilen
Authors: ---
ISBN: 9789030196594 Year: 2009 Volume: *6 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kennisbasis omtrent het uitvoeren van zelfevaluaties staat aan het begin van het groeiproces. Dit boek verbreedt en verdiept de bestaande kennisbasis. Het benoemt succesfactoren en valkuilen. Het wil inzicht geven in de processen die ervoor zorgen dat aan zelfevaluaties al dan niet op een succesvolle manier vorm wordt gegeven. Dit boek wil zowel prille initiatiefnemers wegwijs maken op het onbekende terrein van kwaliteitszorg als meer ervaren coördinatoren van zelfevaluaties een houvast bieden. Vanuit de inzichten die groeiden uit het bestuderen van zelf-evaluaties in Vlaamse scholen, schetst deze publicatie een kader waarbinnen kwaliteitszorg en zelfevaluaties vorm kunnen krijgen. De auteurs hebben daarbij theoretische achtergronden gekoppeld aan praktische suggesties. Dit boek bevat geen zelfevaluatie-instrument als dusdanig. Het gaat over zelfevaluatie. De potentiële sterkte van zelfevaluaties schuilt precies in de schoolspecifieke invulling ervan. Inspelen op die eigenheid van scholen en van de mensen die erin actief zijn, loopt als een rode draad doorheen dit boek. (Bron: covertekst)


Book
Goodgovernance in een overheidsomgeving. De rol van het internecontrolesysteem
Author:
ISBN: 9789048603411 9048603412 Year: 2009 Publisher: die Keure / la Charte


Book
Competentiemanagement : mens en organisatie in beweging
Authors: --- --- ---
ISSN: 17830818 ISBN: 9782509000514 Year: 2009 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze pocket biedt u een kijk op het inzetten van competentiemanagement in de Vlaamse lokale besturen. In het kader van het Rechtspositiebesluit ervaren veel besturen het immers als een uitdaging om met meer systematiek en met een doorgedreven professionaliteit te werken aan het management van hun menselijk potentieel.Het eerste deel van deze pocket is vooral informatief en geschreven voor die besturen die graag aan de slag willen met competentiemanagement. De centrale vraag hierbij is: "Wat is competentiemanagement en wat kan het betekenen voor uw organisatie?". Ook wordt het jongste competentiemodel van WIVO besproken. Verder wordt het competentiespel 'Competenties in Kaart' toegelicht: een laagdrempelig instrument om het competentiedenken in uw organisatie te introduceren. Tot slot krijgt u een stappenplan om competentiemanagement in te voeren in uw organisatie. Dit stappenplan is gegroeid uit de diverse projecten die WIVO heeft begeleid in verschillende besturen.In het tweede deel worden de traditionele HR-functies bekeken vanuit de invalshoek van competentiemanagement. Hier wordt aangetoond hoe verschillende instrumenten van personeelsbeleid verrijkt kunnen worden door de inzet van competentiedenken. Praktijkvoorbeelden uit 4 besturen zorgen voor een interessante ervaringsuitwisseling (op de cd-rom bij de pocket vindt u de voorbeelddocumenten hiervan terug)


Book
Geef eens een voorbeeld : naar een methodiek van goede praktijkvoorbeelden
Authors: ---
ISBN: 9789030195832 Year: 2009 Volume: *4 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze eigen praktijk beter begrijpen en die inzichten in een vorm gieten dat ze anderen kunnen inspireren. Zo zou men kernachtig het werken met praktijkvoorbeelden kunnen omschrijven. En praktijkvoorbeelden zijn in de mode: in nascholingen, pedagogische studiedagen, opleidingen, publicaties, teamvergaderingen, workshops, enz., overal werken onderwijsmensen met casussen, voorbeelden van 'good practice', goede praktijkvoorbeelden. Valt er op die manier écht wat te leren van collega's? Neem jíj zo'n voorbeelden over? Wanneer vind je er werkelijk inspiratie in? Van de andere kant bekeken: aan welke voorwaarden moeten praktijkvoorbeelden voldoen om 'goede praktijkvoorbeelden' te zijn? Hoe stel je zo'n voorbeeld op zodat je collega's of medewerkers er wat mee zijn? Dit is een invulling van de onderzoekershouding die ook in de basiscompetenties van leerkrachten wordt verwacht. Met dit hand- en werkboek willen de auteurs die onderzoekershouding en -vaardigheden bij leerkrachten en schoolleiders en -begeleiders ontwikkelen.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by