Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het onderwijs is allereerst praxis. Wat doet de empirische onderwijskunde daarmee? Respecteert die wetenschap de praxis en dus het werk van de leraren? De auteur komt tot de conclusie dat dit niet het geval is. Daarbij komt ook het negeren van pedagogiek, cultuur en filosofie, waardoor de onderwijskunde zich totaal in een impasse wringt. Komt met de inbreng van de pedagogiek ditmaal de praxis wel tot zijn recht? De lezer kan zelf tot duidelijke conclusies komen. (Bron: www.academiapress.be)
onderwijskunde --- pedagogiek --- 073685.jpg --- Pedagogie --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Pedagogiek --- Teaching --- didactiek --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Onderwijs --- Onderwijspsychologie --- Onderwijskunde. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen.
Choose an application
De module besteedt aandacht aan het observeren in de klas, aan de ontwikkeling van observatie-instrumenten en aan notatiesystemen. In samenhang daarmee komen belangrijke aspecten van het leerlingvolgsysteem aan de orde. Ook wordt het opzetten en uitvoeren van een handelingsplan besproken.
basisonderwijs --- didactiek --- leerlingvolgsysteem --- zorgverbreding --- 474.4 --- leerlingvolgsystemen --- observatie --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Observatie --- 454 --- Didactiek --- Observatietechnieken --- Onderwijs --- didactiek lagere school --- observeren --- evaluatie --- Lerarenopleiding --- algemeen --- Didactiek. --- algemeen. --- Algemeen. --- Didactic evaluation --- registratie --- onderwijs --- hulpverlening
Choose an application
Het maandblad Didaktief stelt zich ten doel actuele onderzoeksresultaten toegankelijk te maken voor een groot onderwijspubliek. Daarnaast wil het blad het debat voor het onderwijs stimuleren.
Educational sciences --- didactiek --- #PEDA:TSCAT --- onderwijs --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- secundair onderwijs --- LO --- 450 --- 470 --- 480 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijs --- Opvoeding --- Secundair onderwijs --- 450.2 --- Basisonderwijs --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Didactiek --- Onderwijsbeleid --- Onderwijspolitiek (onderwijsbeleid) --- Leerlingenbegeleiding --- pedagogiek --- Onderwijs; algemeen --- Secundair onderwijs - Hoger onderwijs --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Periodicals --- tijdschriften --- tijdschriften. --- Tijdschriften. --- Pedagogiek --- tijdschriften lerarenopleiding --- E-journals --- Netherlands --- tijdschriften lerarenopleiding onderwijs --- Onderwijs & Pedagogie --- Onderwijs & Pedagogie
Choose an application
Het boek is bestemd voor leerkrachten in het basisonderwijs envoor hen die dat willen worden. Er wordt aandacht besteed aan o.a. het voorbereiden en uitvoeren van instructie en verwerking, het hanteren van regels, het onderhouden van contacten met ouders, het creëren van een veilige, uitnodigende leeromgeving en het bijhouden van administratie. In deze nieuwe, herziene versie zijn bovendien veel gebruikerservaringen van de afgelopen jaren verwerkt. Vrijwel alle hoofdstukken zijn bijgewerkt en aangevuld met recente literatuur en suggesties voor verdere studie. De auteurs leggen nadruk op het aanleren van zelfredzaamheid, zelfstandig werken en samenwerken, waarbij de leerkracht een belangrijke rol speelt als leidinggevend, hulp biedend, affectief ondersteunend en continu aanwezig voorbeeld. In het boek wordt aandacht besteed aan onder meer het voorbereiden en uitvoeren van instructie en verwerking, het hanteren van regels, het onderhouden van contacten met ouders, het creëren van een veilige, uitnodigende leeromgeving en het bijhouden van administratie. (Bron: covertekst)
Didactiek (didactische werkvormen) --- 474 ) * BASISONDERWIJS - METHODIEK EN DIDACTIEK --- basisonderwijs --- eerste schooldag --- gedragsbeïnvloeding --- kinderen --- leren --- onderwijzen --- ouders-school relatie --- toetsen --- zorgverbreding --- 474 --- Basisonderwijs ; didactiek --- Didactiek ; basisonderwijs ; algemeen --- Didactiek ; basisonderwijs --- Gedragsproblemen --- Gesprekstechnieken --- Instructie --- Klasmanagement --- Lerarenopleiding --- Relatie ouders-school --- Stagebegeleiding --- Zorgverbreding --- Onderwijs ; lagere school ; didactiek --- Onderwijs: lagere school: didactiek --- lesgeven --- Didactics --- Primary education
Choose an application
Het werkboek biedt een drietal inleidende hoofdstukken waarin dieper wordt ingegaan op de pedagogische taak van docenten. In een drietal luiken (Wie ben ik als docent? Wie is die leerling? Wat betekent dit voor mijn handelen?) wordten vervolgens een dertigtal werkwijzen aangereikt waarmee (aanstaande) docenten, alleen of samen met medestudenten of collega's, aan de slag kunnen. Er kan gependeld worden tussen ervaring en reflectie daarop met behulp van de opdrachten binnen de drie luiken. (Bron: covertekst)
Lerarenopleiding. --- Onderwijskunde. --- Teacher education. Teacher's profession --- pedagogiek --- lerarenberoep --- Leraren --- Opleidingen --- Pedagogiek --- lesgeven --- leerkrachten --- 481.7 --- Intervisie --- Leerlingbegeleiding --- Lerarenopleiding --- 472.7 ) De onderwijzer en zijn opleiding --- docenten --- leerlingbegeleiding --- leerlingen --- onderwijs --- opvoeden --- pedagogische taken --- reflecteren --- 484 --- s.o.: didactiek (ler) --- Lesgeven --- 454.2 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Leerkrachten, opleiding --- 032077.jpg --- Didactiek: secundair onderwijs --- didactiek --- leerkrachten, opleiding --- pedagogie --- Onderwijsstrategieën --- De leraar en zijn opleiding --- 371.3 --- 371.22 --- 371.21 --- 37 --- Leraar --- Opleiding --- Directie --- Arbeidsmarkt
Choose an application
Deze uitgave bestaat uit 60 unieke fotokaarten en een bijbehorend boek waarin twintig activerende werkvormen voor onderwijs, trainingen en workshops staan beschreven.De doelen die met deze fotokaarten behaald kunnen worden zijn heel divers. De fotokaarten kunnen worden ingezet voor kennismaking, ervaringen uitwisselen, meningen peilen en evalueren. De in de praktijk geteste fotokaarten zijn bovendien heel geschikt om specifieke onderwerpen zoals spreekwoorden, creatief denken, persoonlijke effectiviteit, milieu of didactiek te behandelen.(https://www.bsl.nl/shop/water-naar-de-zee-dragen-9789031360505.html)
didactische werkvormen --- Didactic strategies --- Higher education --- 489.4 --- communicatie --- kennismakingsspelen --- motivatie --- persoonlijke effectiviteit --- spreekwoorden --- werkvormen --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Didactisch materiaal --- Onderwijs --- onderwijs --- 454.21 --- Activerende didactische werkvormen --- didactische set --- 092102.jpg --- Didactiek --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Schoolbooks - Didactic material --- 484.4 --- coaching --- didactisch materiaal --- didactisch proces --- fysiologie --- leermethoden --- leermiddelen --- les --- trainingen --- KHCA --- groepswerk --- groepswerk. --- Groepswerk. --- Didactische werkvormen --- Training --- Diversiteit --- Fotokaarten --- Opleidingen --- Methodologie --- Beeldcommunicatie --- Motivatie --- Werkvormen --- Games --- didactiek --- 371.3 --- toegepaste filosofie --- Opleiding --- Werkvorm --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Arbeidsmarkt --- Sport
Choose an application
In dit handboek staan didactische werkvormen centraal. Iedere les staan docenten voor de vraag welke werkvormen zij zullen inzetten. Daarbij moet de gekozen werkvorm niet alleen aansluiten bij het onderwerp, maar ook recht doen aan de verschillen tussen leerlingen. Hiertoe staat hun een grote diversiteit aan werkvormen ter beschikking. Het boek biedt daarvan een overzicht en legt het verband met de theorie. In het eerste deel vind je de nodige achtergrondinformatie. Zo komt de relatie tussen didactische werkvormen en pedagogisch handelen aan bod, en wordt besproken welke werkvormen op welk moment het beste kunnen worden ingezet. Deel twee geeft vervolgens een uitputtend overzicht van de verschillende soorten didactische werkvormen. Deze worden stuk voor stuk beschreven en toegelicht, waarbij telkens zowel de sterke als de zwakke kanten van de betreffende werkvorm worden benoemd. Ten slotte vat een alfabetisch overzicht de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen nog eens samen
#PBIB:+SLO 220.91 --- #KVHB:Didactiek --- 454.21 --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Instructie --- Leerprocessen --- didactiek --- didactisch materiaal --- leerprocessen --- onderwijskunde --- 474.21 --- Basisonderwijs --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Differentiatie --- 454.21 ) Didactische werkvormen --- didactische werkvormen --- differentiatie --- discussievormen --- instructievormen --- interactievormen --- opdrachtvormen --- samenwerkend leren --- samenwerkingsvormen --- spelvormen --- 061479.jpg --- Didactiek: werkvormen --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- 371.3 --- Onderwijs 37 --- Onderwijspersoneel 371.12 --- Beroepsopleiding 377 --- Organisatie 658.014 --- Onderwijs --- Werkvormen --- #FARO gidsen_gidsvaardigheden --- werkvormen --- Didactiek. --- Differentiatie. --- differentiële opvoeding --- Didactic strategies --- Werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Muziekpedagogie
Choose an application
Duurzame ontwikkeling is op de meeste scholen in België en Nederland geen regulier schoolvak. Er is ook geen lerarenopleiding ?duurzame ontwikkeling?. Het thema duurzame ontwikkeling komt echter veelvuldig voor in het onderwijs, zowel bij mens- en maatschappijvakken als bij natuur- en technologievakken (of ?opleidingen). Met afzonderlijke schoolvakken, modules en projecten is de inhoud van duurzame ontwikkeling in het onderwijs echter wat gefragmenteerd. Dat was voor de auteurs van dit boek reden om een boek op te stellen, waarin onderwijs over duurzame ontwikkeling als een samenhangend geheel wordt beschreven.In dit boek staan drie denkvaardigheden centraal, die passend zijn bij onderwijs over duurzame ontwikkeling: systeemdenken, multiperspectiefdenken en toekomstgericht denken. Het zijn drie vaardigheden die zowel voor leerlingen, studenten als leraren relevant zijn. De auteurs van het boek hebben de denkvaardigheden handen en voeten gegeven. Iedere denkvaardigheid wordt in een afzonderlijk hoofdstuk nader toegelicht. Per hoofdstuk wordt eerst op de denkvaardigheid vanuit een theoretisch perspectief ingegaan. Vervolgens wordt de betreffende denkvaardigheid toegepast op een interessante casus: de bloementeelt in Kenia. Deze casus is een exemplarisch voorbeeld van een complex vraagstuk, waarbij het handelen van mensen in Europa, van invloed is op het leven van mensen elders in de wereld. Om die verwevenheid, de verschillende meningen daarover en mogelijke oplossingen en toekomstbeelden te kunnen snappen, zijn de drie denkvaardigheden essentieel.Er is in dit boek uiteraard ook veel aandacht voor de onderwijspraktijk. Bij iedere denkvaardigheid worden vijf voorbeelden van werkvormen beschreven, die je kunt toepassen in je lespraktijk. Het laatste hoofdstuk gaat uiteindelijk over de vraag hoe je onderwijs over duurzame ontwikkeling kunt ontwerpen.Deze publicatie is in de eerste plaats bedoeld voor studenten van educatieve opleidingen in het hoger onderwijs, maar ook voor leraren en ontwikkelaars van leermiddelen.(Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044136449)
456.8 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Didactiek --- Duurzame ontwikkeling --- Onderwijs --- Vormingsgebieden --- duurzaamheid --- systeemdenken --- multiperspectiefdenken --- toekomstgericht denken --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs --- Secondary education --- Environmental protection. Environmental technology --- duurzame ontwikkeling --- didactische werkvormen --- leermiddelen --- Higher education --- Third World: economic development problems --- lesgeven --- didactiek --- 371.3 --- onderwijskunde --- onderwijs en maatschappij --- toekomstvisies --- PXL-Central Office 2019 --- Economic conditions. Economic development --- Developing countries: economic development problems --- Didactics of sciences --- Milieueducatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Natuur- en milieueducatie --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Didactics of social education
Choose an application
Toen de Britse klimmer George Mallory in 1924 de vraag kreeg voorgelegd waarom hij de Mount Everest wilde beklimmen, luidde zijn antwoord simpelweg: 'Because It's There'. Voor het beklimmen van de Mount Everest is dat wellicht reden genoeg, maar bij het ontwerpen van opleidingen verdient het toch de voorkeur onderwijskundige wenselijkheden en mogelijkheden centraal te stellen. Toch blijkt dat niet altijd het geval te zijn, vooral wanneer het gaat om nieuwe technische ontwikkelingen. ICT-toepassingen bijvoorbeeld worden vaak met geen andere reden in een opleiding opgenomen dan omdat 'ze er nu eenmaal zijn', of omdat de concurrent dat ook doet. Dit boek is een pleidooi om de verleiding te weerstaan en onderwijs doordacht te ontwerpen, rekening houdend met visies op leren, kenmerken van de doelgroep en de organisatorische context. Het boek is geen handleiding tot het ontwerpen van onderwijs maar geeft wel te denken. En zal iedereen die te maken heeft met het ontwerpen van opleidingen en onderwijs tot steun kunnen zijn
Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- opleidingsprofiel --- didactiek --- onderwijsvernieuwing --- Matériel didactique Leermiddelen --- Plans de formation Opleidingsplannen --- Tests Tests --- 378.1 --- 458.1 --- assessment --- didactische werkvormen --- leerwerkplaats --- leren --- onderwijsorganisatie --- professioneel handelen --- 371.3 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- 450.4 --- Onderwijsstrategieën --- organisatie van het hoger onderwijs --- Organisatie - management --- Opleidingen --- Onderwijskunde --- Onderwijs --- Leren --- Leermiddelen --- Evaluatie --- Assessment --- Ontwikkeling --- Onderwijsvernieuwing --- 450.45 --- attitude --- examinering --- informatica --- leermethoden --- leermiddelen --- leerplanontwikkeling --- onderwijs --- professionalisering --- Opleiding --- Leermiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Arbeidsmarkt --- Sport
Choose an application
Elke docent heeft regelmatig met piekbelasting in zijn onderwijspraktijk te maken. Ook structurele overbelasting komt in het onderwijs voor. Dit boek helpt docenten werkdruk in beeld te brengen en de oorzaken van werkdruk te achterhalen. Zij worden in dit boek individueel en op teamniveau in staat gesteld werkdruk te lijf te gaan door hun kernactiviteiten te analyseren. Er worden allerlei tips en tools gegeven om tot efficiënte onderwijssessies, coachings- en begeleidingsessies, toetsen en beoordelingen, vernieuwingsoperaties en vergaderingen te komen. Er worden suggesties gegeven om werkdruk op korte én lange termijn te verminderen. Het ervaren van werkdruk blijft een persoonlijke zaak. Om tot zelfanalyse en vergelijking met collega's te komen, worden er verschillende instrumenten aangeboden
Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- efficiëntie --- evaluatie (onderwijs) --- arbeidsbelasting --- coaching --- stagebegeleiding --- tijdmanagement --- lesgeven --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Doceren --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Timemanagement --- docenten --- hoger onderwijs --- onderwijs --- timemanagement --- werkbelasting --- werkdruk --- 489.4 --- Werkdruk --- overbelasting --- 371.3 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Onderwijs --- Time-management (tijdsbeheer) --- 367.7 --- time management --- 458.1 --- Hoger onderwijs --- Leraren --- Lerarenopleiding --- Timemanagement --- 091781.jpg --- Tijdmanagement ; leraren --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Tijdsbesteding --- Leraren hoger onderwijs --- Efficiëntie --- examinering --- les --- onderwijsvernieuwing --- vergadertechnieken --- Leraar hoger onderwijs --- Werklast
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|