Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by

Book
De onderwijskunde voorbij : reflecties
Author:
ISBN: 9038209002 Year: 2006 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwijs is allereerst praxis. Wat doet de empirische onderwijskunde daarmee? Respecteert die wetenschap de praxis en dus het werk van de leraren? De auteur komt tot de conclusie dat dit niet het geval is. Daarbij komt ook het negeren van pedagogiek, cultuur en filosofie, waardoor de onderwijskunde zich totaal in een impasse wringt. Komt met de inbreng van de pedagogiek ditmaal de praxis wel tot zijn recht? De lezer kan zelf tot duidelijke conclusies komen. (Bron: www.academiapress.be)


Book
Observeren, registreren en hulpverlenen.
Author:
ISBN: 9001376169 9001376185 Year: 1990 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De module besteedt aandacht aan het observeren in de klas, aan de ontwikkeling van observatie-instrumenten en aan notatiesystemen. In samenhang daarmee komen belangrijke aspecten van het leerlingvolgsysteem aan de orde. Ook wordt het opzetten en uitvoeren van een handelingsplan besproken.


Periodical
Didactief : opinie en onderzoek voor de schoolpraktijk
ISSN: 15724085 Year: 2004 Publisher: Meppel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het maandblad Didaktief stelt zich ten doel actuele onderzoeksresultaten toegankelijk te maken voor een groot onderwijspubliek. Daarnaast wil het blad het debat voor het onderwijs stimuleren.


Book
Vakbekwaam onderwijzen.
Authors: ---
ISBN: 9001093590 Year: 2000 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek is bestemd voor leerkrachten in het basisonderwijs envoor hen die dat willen worden. Er wordt aandacht besteed aan o.a. het voorbereiden en uitvoeren van instructie en verwerking, het hanteren van regels, het onderhouden van contacten met ouders, het creëren van een veilige, uitnodigende leeromgeving en het bijhouden van administratie. In deze nieuwe, herziene versie zijn bovendien veel gebruikerservaringen van de afgelopen jaren verwerkt. Vrijwel alle hoofdstukken zijn bijgewerkt en aangevuld met recente literatuur en suggesties voor verdere studie. De auteurs leggen nadruk op het aanleren van zelfredzaamheid, zelfstandig werken en samenwerken, waarbij de leerkracht een belangrijke rol speelt als leidinggevend, hulp biedend, affectief ondersteunend en continu aanwezig voorbeeld. In het boek wordt aandacht besteed aan onder meer het voorbereiden en uitvoeren van instructie en verwerking, het hanteren van regels, het onderhouden van contacten met ouders, het creëren van een veilige, uitnodigende leeromgeving en het bijhouden van administratie. (Bron: covertekst)


Book
Lesgeven in pedagogisch perspectief : een werkboek voor leraren in opleiding
Author:
ISBN: 9024416221 Year: 2002 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het werkboek biedt een drietal inleidende hoofdstukken waarin dieper wordt ingegaan op de pedagogische taak van docenten. In een drietal luiken (Wie ben ik als docent? Wie is die leerling? Wat betekent dit voor mijn handelen?) wordten vervolgens een dertigtal werkwijzen aangereikt waarmee (aanstaande) docenten, alleen of samen met medestudenten of collega's, aan de slag kunnen. Er kan gependeld worden tussen ervaring en reflectie daarop met behulp van de opdrachten binnen de drie luiken. (Bron: covertekst)


Multi
Water naar de zee dragen : en 19 andere activerende werkvormen voor onderwijs, trainingen en workshops
Authors: ---
ISBN: 9789031360505 Year: 2009 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze uitgave bestaat uit 60 unieke fotokaarten en een bijbehorend boek waarin twintig activerende werkvormen voor onderwijs, trainingen en workshops staan beschreven.De doelen die met deze fotokaarten behaald kunnen worden zijn heel divers. De fotokaarten kunnen worden ingezet voor kennismaking, ervaringen uitwisselen, meningen peilen en evalueren. De in de praktijk geteste fotokaarten zijn bovendien heel geschikt om specifieke onderwerpen zoals spreekwoorden, creatief denken, persoonlijke effectiviteit, milieu of didactiek te behandelen.(https://www.bsl.nl/shop/water-naar-de-zee-dragen-9789031360505.html)


Book
Het didactische werkvormenboek : variatie en differentiatie in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9023240677 9789023240679 Year: 2008 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit handboek staan didactische werkvormen centraal. Iedere les staan docenten voor de vraag welke werkvormen zij zullen inzetten. Daarbij moet de gekozen werkvorm niet alleen aansluiten bij het onderwerp, maar ook recht doen aan de verschillen tussen leerlingen. Hiertoe staat hun een grote diversiteit aan werkvormen ter beschikking. Het boek biedt daarvan een overzicht en legt het verband met de theorie. In het eerste deel vind je de nodige achtergrondinformatie. Zo komt de relatie tussen didactische werkvormen en pedagogisch handelen aan bod, en wordt besproken welke werkvormen op welk moment het beste kunnen worden ingezet. Deel twee geeft vervolgens een uitputtend overzicht van de verschillende soorten didactische werkvormen. Deze worden stuk voor stuk beschreven en toegelicht, waarbij telkens zowel de sterke als de zwakke kanten van de betreffende werkvorm worden benoemd. Ten slotte vat een alfabetisch overzicht de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen nog eens samen


Book
Lesgeven over duurzame ontwikkeling : didactische handreiking
Authors: --- ---
ISBN: 9789044136449 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Duurzame ontwikkeling is op de meeste scholen in België en Nederland geen regulier schoolvak. Er is ook geen lerarenopleiding ?duurzame ontwikkeling?. Het thema duurzame ontwikkeling komt echter veelvuldig voor in het onderwijs, zowel bij mens- en maatschappijvakken als bij natuur- en technologievakken (of ?opleidingen). Met afzonderlijke schoolvakken, modules en projecten is de inhoud van duurzame ontwikkeling in het onderwijs echter wat gefragmenteerd. Dat was voor de auteurs van dit boek reden om een boek op te stellen, waarin onderwijs over duurzame ontwikkeling als een samenhangend geheel wordt beschreven.In dit boek staan drie denkvaardigheden centraal, die passend zijn bij onderwijs over duurzame ontwikkeling: systeemdenken, multiperspectiefdenken en toekomstgericht denken. Het zijn drie vaardigheden die zowel voor leerlingen, studenten als leraren relevant zijn. De auteurs van het boek hebben de denkvaardigheden handen en voeten gegeven. Iedere denkvaardigheid wordt in een afzonderlijk hoofdstuk nader toegelicht. Per hoofdstuk wordt eerst op de denkvaardigheid vanuit een theoretisch perspectief ingegaan. Vervolgens wordt de betreffende denkvaardigheid toegepast op een interessante casus: de bloementeelt in Kenia. Deze casus is een exemplarisch voorbeeld van een complex vraagstuk, waarbij het handelen van mensen in Europa, van invloed is op het leven van mensen elders in de wereld. Om die verwevenheid, de verschillende meningen daarover en mogelijke oplossingen en toekomstbeelden te kunnen snappen, zijn de drie denkvaardigheden essentieel.Er is in dit boek uiteraard ook veel aandacht voor de onderwijspraktijk. Bij iedere denkvaardigheid worden vijf voorbeelden van werkvormen beschreven, die je kunt toepassen in je lespraktijk. Het laatste hoofdstuk gaat uiteindelijk over de vraag hoe je onderwijs over duurzame ontwikkeling kunt ontwerpen.Deze publicatie is in de eerste plaats bedoeld voor studenten van educatieve opleidingen in het hoger onderwijs, maar ook voor leraren en ontwikkelaars van leermiddelen.(Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044136449)


Book
De verleiding weerstaan : over de noodzaak van het doordacht ontwerpen van opleidingen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031363230 9789031360895 Year: 2008 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Toen de Britse klimmer George Mallory in 1924 de vraag kreeg voorgelegd waarom hij de Mount Everest wilde beklimmen, luidde zijn antwoord simpelweg: 'Because It's There'. Voor het beklimmen van de Mount Everest is dat wellicht reden genoeg, maar bij het ontwerpen van opleidingen verdient het toch de voorkeur onderwijskundige wenselijkheden en mogelijkheden centraal te stellen. Toch blijkt dat niet altijd het geval te zijn, vooral wanneer het gaat om nieuwe technische ontwikkelingen. ICT-toepassingen bijvoorbeeld worden vaak met geen andere reden in een opleiding opgenomen dan omdat 'ze er nu eenmaal zijn', of omdat de concurrent dat ook doet. Dit boek is een pleidooi om de verleiding te weerstaan en onderwijs doordacht te ontwerpen, rekening houdend met visies op leren, kenmerken van de doelgroep en de organisatorische context. Het boek is geen handleiding tot het ontwerpen van onderwijs maar geeft wel te denken. En zal iedereen die te maken heeft met het ontwerpen van opleidingen en onderwijs tot steun kunnen zijn


Book
Timemanagement voor docenten
Author:
ISBN: 9789031352487 9789031377299 Year: 2008 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke docent heeft regelmatig met piekbelasting in zijn onderwijspraktijk te maken. Ook structurele overbelasting komt in het onderwijs voor. Dit boek helpt docenten werkdruk in beeld te brengen en de oorzaken van werkdruk te achterhalen. Zij worden in dit boek individueel en op teamniveau in staat gesteld werkdruk te lijf te gaan door hun kernactiviteiten te analyseren. Er worden allerlei tips en tools gegeven om tot efficiënte onderwijssessies, coachings- en begeleidingsessies, toetsen en beoordelingen, vernieuwingsoperaties en vergaderingen te komen. Er worden suggesties gegeven om werkdruk op korte én lange termijn te verminderen. Het ervaren van werkdruk blijft een persoonlijke zaak. Om tot zelfanalyse en vergelijking met collega's te komen, worden er verschillende instrumenten aangeboden

Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by